Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vragen over Methode de Haan

  • Klaas

    Linda,

    1. Dyslexie is een neurologische probleem, geen taal probleem – De Haan gaat uit van een taal probleem- het niet kunnen vasthouden van het woordbeeld is slechts een symptoom.

    2. Kijk ook eens op www.rid.nl en www.drgetman.nl en www.balansdigitaal.nl voor meer informatie.

    Groeten,

    Klaas

    Linda schreef:

    >

    > Hoi Klaas,

    >

    > Je schrijft dat Methode de Haan niet werkt. Waarom niet?

    >

    > Alvast bedankt voor je reactie.

    >

    > Groetjes,

    >

    > Linda

  • Linda

    Hoi Klaas,

    Ik kan me niet herinneren of bewezen is dat dyslexie een neurologisch “probleem” zou zijn. Of het een al dan niet taalkundig probleem is, vind ik verder ook niet zo interessant. Waar het mij om gaat is het helpen van een kind.

    Ik werk momenteel ca. 1 jaar met methode De Haan en ik ben wel erg te spreken over de methode. Desalniettemin sta ik open voor kritiek t.a.v. de methode, maar het argument dat de methode niet zou werken omdat men uitgaat van een taalkundig probleem lijkt me wat kort door de bocht.

    Nadeel van de methode is dat je in het begin op je kiezen moet bijten om door te zetten, voordeel is echter dat de medewerkers van de stichting erg behulpzaam zijn (zonder dat hiervoor gelijk aan Euro's gedacht wordt).

    Wat het RID betreft: ik ken (van een andere pagina) iemand die met het RID werkt. Zij is daar erg over te spreken en ik geef haar geen ongelijk. Ik op mijn beurt ben erg tevreden over methode De Haan. Dus: wat is het verschil? (wellicht het prijskaartje).

    Ik ben ervan overtuigd dat ieder kind met dyslexie geholpen kan worden. En ouders van dyslectische kinderen zijn al snel tevreden. De uitgangssituatie is slecht, dus er kan alleen maar verbetering optreden. Vaak hebben zij op school al gezien dat ze daar ook al niet verder komen, dus zijn ze al snel onder de indruk van een instituut dat er wel in slaagt hun kind vooruitgang te laten boeken.

    Ik heb jouw reactie bovenaan deze pagina ook al gelezen. Het lijkt op spam. Wellicht kun je toelichten waarom jij specifiek het rid noemt?

    Groetjes,

    Linda

  • Klaas

    Linda,

    1. Neen dit is geen spam;

    2. RID is opgezet door o.a. de Universiteit van Nijmegen. Men werkt hier o.b.v. wetenschappelijke verantwoorde methoden onder auspiciën van erkende psychologen. Methode de Haan daarentegen heeft geen enkel wetenschappelijke basis. Gepubliceerde resultaten bevatten aantoonbare fouten en staan op gespannen voet met heersende wetenschappelijke opinies. De heer de Haan is geen erkende psycholoog.

    3. Onderstaande citaat afkomstig van stichting Balans;

    Bij 3,6% van alle leerlingen komt dyslexie voor. Het aantal kinderen met meer algemene lees- en spellingproblemen wordt geschat op 8,8 %. De precieze oorzaak van dyslexie is nog niet helemaal duidelijk. Men denkt aan microscopisch kleine afwijkingen in de hersenen. De komende jaren zal daar waarschijnlijk meer duidelijkheid over komen. In 1998 is een groot tienjarig wetenschappelijk onderzoek van start gegaan naar de biologische achtergronden en vroege kenmerken van dyslexie. Al wel staat vast dat bij dyslexie sprake is van een flinke erfelijke factor.

    M.a.w. dyslexie is een neurologisch probleem, oplossing aangedragen door de Haan is derhalve niet doeltreffend.

    Met vriendelijke groet,

    Klaas

  • Klaas

    Linda,

    uit medisch contact;

    Minder grijze stof bij dyslexie

    Bij mensen met dyslexie is in specifieke hersengebieden minder grijze stof aanwezig. Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Milaan ontdekt. Hun bevindingen zijn beschreven in Neurology van 24 augustus

    In het onderzoek werden de hersenen van 10 mensen met familiaire dyslexie vergeleken met 11 controlepersonen. Hierbij is gebruikgemaakt van voxel-based morphometry, een zeer gevoelige techniek om aan de hand van MRI-data hersenvolumes te berekenen.

    De onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat de mensen met dyslexie significant minder grijze stof hebben in het planum temporale, de inferior temporale cortex, de cerebellaire kernen, de linker gyrus temporalis superior en inferior en de rechter gyrus temporalis medius. Dit zijn allemaal gebieden die betrokken zijn bij taal. << EJP

    Bron: Medisch Contact, 24-08-2004

  • Linda

    Hoi Klaas,

    In het citaat van stichting Balans staat duidelijk dat de precieze oorzaak nog niet bekend is. Dus: vooralsnog is niet bewezen dat dyslexie een neurologisch probleem is. Klopt toch?

    Verder is het RID een van de vele instuten die zich bezig houden met de begeleiding van dyslectische kinderen en daar bovendien erg veel geld voor vraagt. Dat er erkende psychologen werken maakt op mij weinig indruk.

    Zoals gezegd ben ik erg te spreken over Methode de Haan. Bovendien geeft diezelfde stichting Balans aan dat Methode de Haan een goede methode is (bel maar eens naar Balans).

    Wellicht kun je vertellen of je wellicht werkt bij het rid of dat je persoonlijke ervaringen hebt met het rid. Dat vind ik veel interessanter dan een verwijzing naar een site op internet. Wat extra toelichting lijkt mij voor de ouders hier wel zo gepast.

    Linda

  • Klaas

    Linda,

    uit medisch contact;

    Minder grijze stof bij dyslexie

    Bij mensen met dyslexie is in specifieke hersengebieden minder grijze stof aanwezig. Dat hebben onderzoekers van de universiteit van Milaan ontdekt. Hun bevindingen zijn beschreven in Neurology van 24 augustus

    In het onderzoek werden de hersenen van 10 mensen met familiaire dyslexie vergeleken met 11 controlepersonen. Hierbij is gebruikgemaakt van voxel-based morphometry, een zeer gevoelige techniek om aan de hand van MRI-data hersenvolumes te berekenen.

    De onderzoekers kwamen tot de ontdekking dat de mensen met dyslexie significant minder grijze stof hebben in het planum temporale, de inferior temporale cortex, de cerebellaire kernen, de linker gyrus temporalis superior en inferior en de rechter gyrus temporalis medius. Dit zijn allemaal gebieden die betrokken zijn bij taal. << EJP

    Bron: Medisch Contact, 24-08-2004

  • Linda

    Hoi Klaas,

    Nogmaals: het maakt mij niet uit of dyslexie al dan niet een neurologisch probleem of een taalkundig probleem is.

    Ik vind jouw stelling dat methode De Haan niet zou werken omdat deze uitgaat van een taalkundig probleem ronduit zwak onderbouwd. Daar kan ik niets mee.

    Mijn zoon is dyslectisch met alle kenmerken van dien. Maar hij is heel goed geholpen met Methode de Haan en blijft zeer zeker zijn zwakheden houden. Maar dat geldt ook voor kinderen die begeleid worden door het rid!

    Voor de duidelijkheid: ik heb er geen problemen mee als je Methode de Haan niet goed vindt, maar kom dan wel met argumenten.

    Methode de Haan beweert dat er te veel kinderen zijn met leesproblemen en beweert dat als de taal op een duidelijke gestructureerde manier wordt onderwezen, iedereen in staat is te leren lezen. Mijn zoon kon na dik 1 jaar, waarvan enkele maanden intensief begeleidt, totaal niet lezen. Na 8 maanden methode De Haan zat-ie op AVI 3.

    Nogmaals: naar mijn gevoel ben je werkzaam bij het rid.

    Groetjes,

    Linda

  • Jesscia

    Linda,

    ik ben eens met jou. Ik was ook dylexie maar door methode de Haan voldoe ik weer. Ik heb het idee dat dokters en pycholgen het niet kunnen accepteren dat iemand buiten hun om een goede oplossing heeft gevonden. Ik vindt dat methode de haan overal op school moet worden ingevoerd. het is een juiste methode voor mensen met dylexie. Zelf ben ik nu 18 jaar en heb bankzij methode de haan me mavo met mooie cijfers af ge maakt. Ik begrijp ook niet dat mensen als klaas zomaar zeggen dat die methode niet werkt terijl ik bewijs dat het wel werk. Dan zeggen ze niet bewezen maar denk ik dan ik schrijft toch goed. Maar het zal wel duren dat de ‘gewone’ mensen weer gelijk krijgen. Dat werkt altijd zo.

    groeten Jesscia

  • Linda

    Hoi Jessica,

    Leuk dat je dit even laat weten! Bedankt voor je steun.

    Ik zou - net als jij - heel graag willen dat de methode op school zou worden ingevoerd. Zou heel wat ellende besparen.

    Met mijn jongste zoontje - die nog moet leren lezen - volg ik ook methode de Haan. Niet omdat hij dyslectisch is, maar omdat de methode 10 x duidelijker is als wat de kinderen op school moeten leren.

    Fijn dat jij er zo goed mee bent geholpen.

    Groetjes,

    Linda

  • Mirjan

    Remedial Teaching

    Beste Linda,

    Ik ben Mirjan en begeleidt ook kinderen middels methode de Haan. We werken vooral met kinderen in de leefdtijdscategorie 8 t/m 18. Ook wij hebben uitstekende resultaten geboekt. Maar – zoals dat wel vaker gaat – werden wij ook niet geloofd. Met name mensen met een zogenaamde wetenschappelijke achtergrond wantrouwen onze resultaten. Huisartsen, GZ psychologen ed. Wij – me man en ik – zeggen dan altijd dat de resultaten meer zeggen dan zogenaamde wetenschappelijk onderzoek of theorieën. En resultaten hebben we! Een kast vol met cliënten die, na dat we methode de Haan hebben toegepast duidelijk vooruitgang hebben geboekt. Sommigen mensen werpen dan weer tegen dat verzekeringsmaatschappijen het niet vergoeden omdat ze methode de Haan niet erkennen. Maar dat is onzin, het wordt niet vergoed omdat het om een klein bedrag gaat, nl. € 250.

    Als ik je een advies mag geven; ga gewoon door met Methode de Haan, ondanks wat sommige mensen zeggen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de wetenschappelijke wereld haar ongelijk achteraf moet erkennen.

    Groeten,

    Mirjan