Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Antwoorden Alsjeblieft!!

  • loes

    Hoi,

    Ik ben 16 en zit in 5Havo. Ik maak dit jaar een profielwerkstuk. Het gaat over dyslexie.

    Iedereen met dyslexie die op de basisschool zit of gezeten heeft, wil ik vragen om antwoorden. Je zou me er reuze mee helpen! Alvast bedankt!!

    1. Hoe kwamen ze erachter dat je last had van dyslexie?

    2. In welke groep kwamen ze erachter?

    3. Kreeg je snel hulp toen ze het wisten?

    4. Van wie kreeg je hulp en hoe ging dat?

    5. Had je er zelf veel problemen mee?

    6. Werd je geaccepteerd door je klasgenoten?

    7. Hoe gaat het nu met je?

  • soraya

    1. door alles om te draaien met schrijven en rekenen

    2.mijn moeder in groep 3 en op school in groep5

    3.NEE ze verliezen nl. kindpunten als ze een kind op een andere school plaatsen, kort uitgelegd per kind krijg je punten en per zoveel punten wordt er een leerkracht of subsidie toegewezen en allochtone en kinderen met leerprobleme leveren meer punten op.

    4.gewoon op school 30 min per week en mijn moeder heeft particulier iemand ingeschakeld, peperduur en niets geholpen.

    5.JA je wordt voor dom uitgemaakt en je hebt verschillende vormen van dyslexie waar in sommige gevallen ook chaotisch gedrag uit voortvloeit zo bij mij ook, dan ben je al snel niet normaal.

    6.in het begin wel maar je gedraagt je anders, gaat opscheppen, liegen of jezelf uist verschuilen noem maar op dat werkt allemaal tegen je.

    7.nog net zo moeizaam.

    p.s. mijn moeder heeft dit voor mij geschreven.

  • loes

    hoi soraya,

    dank je wel voor je antwoord!

    ik ben blij dat jij en je moeder even de tijd wilden nemen voor mijn vragen.

    ik heb echt heel veel aan je antwoorden!

    ze komen in mijn werkstuk te staan,

    nogmaals bedankt

    xxx

    loes

  • Denia

    Hoi Loes,

    Ik ben de moeder van Amber, 9 jaar en dyslectisch.

    1. Ik ben er zelf achteraan gegaan, in groep 3 viel Amber uit op taal op bepaalde punten, niet op alles. Ik had voor mezelf idee redelijk normaal intelligent kind te hebben en kon dit niet plaatsen. Op school kreeg ik te horen oefenen oefenen oefenen. Maar had twijfels, heb ze zelf laten testen en wat bleek dyslectisch, spellingsstoornis en ontwikkeling van faalangst.

    2. Begin groep 4, ze was toen 8 jaar.

    3. Hulp op school van eigen leerkracht, niet van remedial teacher, die was alleen voor groep 1-2-3. Hulp die ze kreeg was goed bedoeld maar verkeerd. Sinds paar maanden ga ik met haar half uur per week naar logopedie, waar ze haar op andere manier leren lezen etc.

    4. Geloof niet dat Amber het leuk vind nee. Problemen weet ik niet, is ze nog net te jong voor. Zaak voor mij als moeder om er veelmet haar over te praten en haar te overtuigen van haar kwaliteiten die ze wel heeft. Vooral in de zaakvakken als geschiedenis, aardrijkskunde etc. en blijven zeggen dat aan haar intelligentie niks mankeert.

    5. Ze is bang om voor dom uitgemaakt te worden, kinderen zijn hard. Ze vindt het niet leuk als er soms uitzonderinge voo rhaar gemaakt wordt ivm voorlezen vragen of extra tijd.

    6. Gaat wel redelijk met haar hoor, ik vind het momenteel belangrijkste dat ze lekker in haar vel zit en zelfvertrouwen heeft en vooral kind kan zijn.

    succes met je werkstuk!

  • Lisa Bothe

    Lisa is 10 jaar, haar moeder antwoord.

    1. Lisa kon op school met taal niet meekomen, niemand wist waarom, via internet zijn wij er zelf achtergekomen. Lisa heeft ook last van dyscalculie.

    2. in groep 4

    3 + 4. Ja, Lisa krijgt prive les van Braams en Partners te Apeldoorn, gespecialiseerd in dyslexie. Op school helpen ze haar onder begeleiding met rekenen.

    5.+ 6 Lisa is een doorbijter, natuurlijk weet ze dat ze anders is dan haar klasgenoten, (speciaal noemen wij haar) maar iedereen acepteerd haar handicap.

    7. Lisa is nu 3 kwart jaar verder, en ze gaat met sprongen vooruit.

    Jammer dat op basisscholen nog een aandacht aan dyslexie geschonken wordt en dat het niet herkent wordt. Dat maakt het voor iedereen erg moeilijk. Je bent als ouder totaal op jezelf aangewezen.

    Succes met je werkstuk

  • wieke

    ik doe ook mijn profielwerkstuk over dyslexie en ik richt me vooral op de behandeling van dyslexie van kinderen op de basisschool.

    mijn vraag is eigenlijk wat voor soort behandelingen het best helpen. bijvoorbeeld die van een pedagoog of een remedial teacher of een logopedist? en waarom?

    ik zou het echt heel fijn vinden als iemand mij antwoord hierop zou willen geven. alvast heel erg bedankt!

    wieke

  • Angel

    Dyscalculie???

    Kan iemand mij in het kort uitleggen wat dit inhoud?

    Bijvoorbaat hartelijk dank!!!

  • Angel

    Dyscalculie???

    Kan iemand mij in het kort uitleggen wat dit inhoud?

    Bijvoorbaat hartelijk dank!!!Angel

  • greetje

    Mensen met dyscalculie hebben met cijfers wat dyslecten met letters hebben. Kunnen dus niet automatiseren met cijfers.

  • fijka

    het klopt wat greetje hierop duidelijk heeft gemaakt alleen is het in veel gevallen niet alleen een storing in het automatisering maar ook visuele. mijn dochter heeft het ook helaas is dit nu nog maar kort geleden ondekt ze is 10 jaar en heeft een achterstand tot aan groep 4 ze zit nu in groep 7 mijn dochter kan tellen tot het oneindige als ze het maar niet op papier hoeft te zetten en maar niet alllerlei opdrachten mee hoeft te doen. en het niet kunnen rekenen is nog niet eens zo'n groot probleem met een rekenmachine kan tegenwoordig erg veel maar de psychische kant is veel erger en helaas wordt dat nog steeds onderschat bij die kinderen en volwassenen die last hebben van dyscalculie want meestal zijn ze op taalgebied wel heel erg goed en omdat rekenen niet zo belangrijk is als taal komen deze kinderen op school in een ondergeschoven positie terecht.