Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoogbegaafd en lui?

  • esther

    Hallo allemaal,

    Mijn dochter heeft al drie intelligentie-onderzoeken achter de rug. Ze is een slim kind. Ze heeft nooit gespeeld, het enige wat ze leuk vond was lezen. Ze is een leeskanon en voor begrijpend lezen scoort ze altijd maximaal op school.

    Maar ja.. de spelling, he. Drama. Juf zegt dat ze niet dyslectisch is, maar alleen maar lui. Als ze goed nadenkt en in een rustige, geconcentreerde bui is, kan ze best op niveau spellen. Ze vindt het gewoon niet belangrijk genoeg, zegt juf.

    Maar als ik zie hoe ze zelfs haar achternaam soms nog verkeerd schrijft… Het gaat bij haar gewoon niet automatisch. Ik heb het idee dat ze door haar hoge intelligentie nog zover komt, maar dat ze wel degelijk dyslectisch is. En de tafels lukten ook zo slecht en klok kijken kan ze ook nog maar net. Ze zit in groep 8!

    We zijn nu particuliere bijles gestart. Klopt het dat ze eerst een half jaar bijles moet hebben voor we kunnen testen?

    En komt dit verhaal iemand bekend voor?

  • jo

    Mijn zoon is ooit versneld naar groep drie gegaan, maar liep vast op spelling, maar ook lezen. Hij is niet hoogbegaafd, maar wel intelligent bleek uit een IQ test. In groep 4 hebben wij hem terug laten plaatsen. School (h)erkende hem niet als dyslectisch, maar op mijn aandringen eind groep 6(anders zou ik het particulier doen en school wilde liever de controle houden) is hij getest en nog tijdens de test werd hem te verstaan gegeven dat hij zo dyslectisch als een deur is. Hij zit nu in de brugklas havo/vwo en heeft een zgn dyslexiekaart waardoor hij niet op spellingsfouten wordt afgerekend. Het gaat daardoor supergoed.

    Moraal van dit verhaal: intelligente kinderen kunnen compenseren waardoor ze niet als zodanig worden herkend. Testen kan ten alle tijden en is zeker aan te bevelen voordat ze naar de middelbare school gaat. School uiteraard uitzoeken op goed dyslexiebeleid. Succes!!

    PS er zijn tegenwoordig ook logopedisten die zich hebben geregistreerd als dyslexiebehandelaar op grond van hun scholing. Soms zijn ze bereid op grond van slechte auditieve vaardigheden te declareren en dan krijg je dus alles vergoed!!

  • esther

    Wat een supergoede tip!

  • gerda

    heel herkenbaar. Heb net een stukje geplaatst bij de pagina voor de volwassenen.

    Ik zie een slim kind dat wel jaren zijn best heeft gedaan ,maar het nu opgeeft. Wat ik lastig vind is dat je je bij de leerkracht als een zeurmoeder voelt,die alles beter weet.

    Hij heeft juist de steun van de leerkracht zo hard nodig.Hoe hoe je de verstandhouding goed als je aanstuurt om zelf toch een onderzoek te laten verrichtten?

  • poula

    zelf als kind deze elende meegemaakt en dat is nooit helemaal meer goed gekomen, gefrustreed geweest op school en heel veel problemen thuis uren leren voor een paar woordjes en dan nog een 2 maar dat is 35 jaar geleden. Bij mijn kinderen opgelet en ja hoor de jongste had hetzelfde en met de juiste begeleiding en heel veel geduld en begrip zit hij nu 1 ste jaat HBO aviation en het gaat geweldig een kind dat zelfverzelkerd is en lol heeft in leren