Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vragen over Methode de Haan

  • Anja

    6-4-2004

    Graag zou ik wat reacties en ervaringen over Methode de Haan willen horen en lezen. Mijn dochter is 8 jaar en zit met lezen nog steeds in AVI 1. Nu ze groep 3

    al een keer heeft over gedaan maken wij ons erge zorgen over haar. Ook heb ik op school al verschillende keren aangegeven dat ik vermoet dat zij dislexie zou kunnen hebben word er op school na 1,5 jaar een interligentie test aangevraagt.

    Hier schrokken mijn man en ik van en zijn gelijk op intenet gaan puzzelen en vonden daar heel veel over dislexie en zijn ook veel te weten gekomen en weten nu voor 99% dat zij dislexie heeft.

    Zo kwamen wij aan bij Methode de Haan.Het sprak ons gelijk aan, en zijn er gelijk mee in zee gegaan om haar zo snel mogelijk te helpen.

    Vandaag kreeg ik het pakket en heb gelijk gebelt.

    Hij legde het allemaal uit, maar vertelde mij ook dat ik moest stoppen met de R.T lessen, want hun klank met bepaalde letters zijn anders. Dat

    begrijp ik ook wel, maar als mijn dochter in de klas moet lezen spreekt zij die letters ook zo uit, Terwijl zij nu met Methode de Haan de letters in “volwassen”klank moet uitspreken. Raken de kinderen dan niet in de war???en hoe hebben jullie dat opgelost???

    Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

    Groetjes; Anja

  • poula

    Hoi

    Ik zou je adviezeren om zelf een dyslectie test te laten doen bij een goed bureau. Wanneer je het door de school laat doen is het openbaar. Als ej in de byyrt van Rotterdam woont weet ik een hele goede

    Sterkte

  • Anja

    8-4-2004

    Hallo Paula,

    Dank je voor je reactie op mijn mail.

    Maar wat bedoel je met dan is het openbaar?

    En helaas ik woon in de buurt van Utrecht. En heb je hier ervaring mee?

    Ik bedoel dus heb je zelf die test laten doen.

    Graag zie ik je reactie tegemoet.

    gegroet, Anja.

  • poula

    Bij het advies van de basisschool aan de middelbare school werd de givo toets ook meegestuurd zonder dat wij daarvan op de hoogte waren. Ze beschouwen de test dus als een meetmoment en is beschikbaar voor alle leraren.

  • poula

    Mijn zoon is inderdaad getest door een particulier bureau, Ik ben erg blij dat we dat gedaan hebben.

  • Linda

    Hoi Anja,

    Gewoon stoppen die RT! Ik ben met mijn zoon van (destijds) 7 jaar ook bezig met methode De Haan. In eerste instantie durfde ik ook niet te stoppen met de RT. Maar RT werkt echt tegen! Ik merk zelfs gelijk aan mijn zoon als men op school te intensief bezig is met hem op het gebied van taal.

    En verder: er zijn kinderen die heel vlot leren lezen met methode De Haan. Bij andere kinderen duurt het langer. Ik ben er echter van overtuigd dat dit een enorm goede methode is.

    Wat wel zo is: je moet echt doorzetten. 7 dagen per week 15 minuten is snel gezegd, maar vraagt oh zo veel discipline om vol te houden. Maar echt, mijn zoon is zo ontzettend verandert sinds het lezen hem op een heldere manier wordt uitgelegd! Niet alleen het lezen gaat beter. Zijn concentratie is verbetert, hij is veel vrolijker en meer onbevangen. Is veel meer zelfverzekerd (met als gevolg dat hij nu niet meer wordt gepest).

    Mocht je vragen hebben, laat het even weten.

    Groetjes,

    Linda

  • Anja

    09-04-04

    Hoi Linda,

    Bedankt voor je reactie op mijn mail.

    En wat fijn dat het bij jou zoon zo goed is gegaan. Dat geeft ons weer hoop en moet!

    Maar wat ik ook wilde vragen of jij ook openkaart hebt gespeelt met school? Ik bedoel hebben jij de school laten weten dat jullie met deze methode bezig waren? En hebben hoe reageerde zij daarop?

    Graag zie ik een antwoord tegemoet.

    groetjes Anja

  • Linda

    Hoi Anja,

    Ik ben in de herfstvakantie vorig jaar begonnen. In eerste instantie wilde ik het niet vertellen aan school en hen gewoon hun gang laten gaan (dus ook de RT door laten gaan). Echter, ik had mijn zoon natuurlijk het alfabet geleerd en de eerste dag kwam hij thuis met de boodschap dat de RT-juf had gezegd dat hij dat maar weer snel moest afleren.

    Ik ben toen gelijk naar school gegaan. Aangezien noch de school, noch de RT-er, noch de schoolbegeleidingsdienst een andere oplossing had dan gewoon maar door te gaan waar ze mee bezig waren, en dit duidelijk niet werkte, hebben ze mij totale medewerking verleend. Ik mocht zelfs een klaslokaal gebruiken, zodat ik mijn zoon 4 x per week onder schooltijd kon begeleiden. Helaas vond mijn zoon dat verschrikkelijk, dus daar ben ik al snel mee gestopt.

    Tot op heden krijg ik alle medewerking van de school. Zo mag mijn zoon volgens methode De Haan niet boven zijn niveau lezen. Op school is het echter de gewoonte dat men een kind boven zijn niveau laat lezen, om hem zo “verder te trekken”. Toen hij b.v. AVI 1 haalde, moest hij op AVI 1 blijven lezen. De school was sceptisch hierover, maar ondertussen hebben ze wel in de gaten dat het echt werkt. Ook zijn gedrag in de klas is aanzienlijk verbetert. Verder zijn zijn “inslaapproblemen” volledig verdwenen.

    Ik ben volledig “om”. Zelfs op dagen dat ik het even helemaal niet zag zitten (b.v. omdat mijn zoon opeens een “terugval” had), heb ik nooit getwijfeld aan de kracht van deze methode. Ik vind het de uitvinding van de eeuw! Mijn jongste zoon leer ik ook lezen via methode De Haan. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik hem op die manier een hoop leed zal besparen.

    Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel!

    Heel veel succes.

    Linda

  • Gerrit

    Anja,

    De methode De Haan is niet helemaal onomstreden. Maar ik geloof, op grond van ervaringen, dat je met deze methode veel meer succes zult hebben dan wat er op school bereikt kan worden. Daarom denk ik dat je de gok moet wagen. Op school kunnen ze je helpen, door te begrijpen dat ze “niets” hoeven te doen (hebben ze tijd voor een ander) en dat ze het kind niet met klanken “lastig moeten vallen”, maar gewoon de letternamen moeten gebruiken: dus spellen in letters (en uitgaan van de lettergrepen).

    De rest kan je allemaal (onder begeleiding van De Haan of een ander) ZELF doen:

    maximaal 15 min per dag.

    Linda zei al: Het lijkt makkelijk, maar dat valt best tegen. Garanderen kan ik natuurlijk niets, maar ik ben ervan overtuigd dat het op zijn minst “verhelderend werkt”. Neem er rustig je tijd voor.

    Veel succes en leerplezier.

    Gerrit.

  • Anja

    14-04-2004

    Hallo Linda en gerrit,

    Bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen.

    Nu ik hier in bezeilt ben geraakt komen er allemaal vragen in mij op.

    En aan wie kan ik het beter vragen dan aan jullie, met jullie ervaring met methode de Haan.

    Ik ben nu met mijn dochter begonnen aan methode de haan. Maar ben erg onzeker met hoe ik met haar oefen. Met het telefonische contact met Menr. de Haan bespreek wel wat ik met haar doe, en dat gaat volgens Menr. de Haan wel goed, maar ik ben zo benieuwt hoe jullie dat deden? Kunnen jullie mij daar iets over vertellen?

    Ook nu kijk ik weer naar jullie antwoorden uit!!!!!!!

    Groetjes Anja