Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hoe wordt er op de basisschool omgegaan met dyslexie?

  • Nicki

    Hallo,

    Ik ben student aan de pabo en ga samen met nog 3 andere studenten een werkstuk maken over dyslexie.

    Wat dyslexie precies inhoud weten we wel, maar hoe wordt er op de basisschool mee omgegaan en welke problemen kom je als leerling tegen?

    Graag zou ik wat informatie hebben over het signaleren van dyslexie en de behandeling. Heb je zelf misschien dyslexie en kun je mij vertellen hoe men hier op de basisschool mee om gaat/ging?

    Of heb je nog andere informatie of hulmiddelen? Alles is welkom.

    Alvast bedankt!!

    Groetjes nicki

  • Yo

    Hoi Nicki,

    Dit zal per school verschillen. Zelf hebben we een positieve ervaring maar ik ken ook droevige andere verhalen. Gelukkig wordt er steeds meer aandacht aan besteed, maar vaak moet je toch nog veel zelf aangeven en regelen. Onze zoon heeft extra r.t. gekregen, mocht, na ons verzoek, ook mondeling zijn repeties doen (niet alles maar wel waar hij veel moeite mee had). Spelfouten werden niet gerekend en extra tijd. Eigenlijk de dingen waar de kinderen recht op hebben op school. Nu op het voortgezet mag ik ook niet mopperen, er is een dyslexiepas voor de leerlingen met dyslexie en er is r.t.. Op de pas staat precies bij welk vak hij recht heeft op extra tijd etc.

    Problemen waar je tegen aan loopt is dat de intelligentie vaak onderschat wordt, onze zoon maakte vaak “domme” foutjes in rekenen omdat hij de “verhaaltjessommen” (zoals hij ze noemde) niet goed las. Of vragen van andere vakken niet goed begreep, maar met een mondelinge overhoring ging het altijd goed. Zelfvertrouwen is ook zo iets. Heeft lang geduurd voor hij het had, en ook over zijn dyslexie durfde te vertellen. Vaak is er onbegrip, ook door medeleerlingen, snappen niet waarom hij/zij mondeling mag, of meer tijd krijgt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt,

    gr. Yo

  • nellie

    zoals al gezegd verschilt dat per school,

    wat veel ouders gemeen hebben is :

    ze zich vaak niet serieus voelen genomen door de school ( weer zo'n overbezorgde moeder, ach het kwartje moet nog vallen, ach meer kinderen maken die bepaalde fout b.v. het omwisselen van de b en d)

    en ten gevolge daarvan vaak zelf stappen gaan ondernemen, hulp buiten school zoeken.

    leerkrachten zouden alerter moeten zijn als een kind niet mee kan komen met lezen en andere taalvakken, vooral als de ouders aangeven dat er dyslexie in de familie zit, het is tenslotte erfelijk.

    heel belangrijk: neem ouders serieus als zij aangeven dat er iets met hun kind is.

    Nellie

  • Wilma

    op mijn school zit een jongen die heefd ook dyslexie en hij is de populaiste.

    dus schaam je nergers voorYo schreef:

    >

    > Hoi Nicki,

    > Dit zal per school verschillen. Zelf hebben we een positieve

    > ervaring maar ik ken ook droevige andere verhalen. Gelukkig

    > wordt er steeds meer aandacht aan besteed, maar vaak moet je

    > toch nog veel zelf aangeven en regelen. Onze zoon heeft extra

    > r.t. gekregen, mocht, na ons verzoek, ook mondeling zijn

    > repeties doen (niet alles maar wel waar hij veel moeite mee

    > had). Spelfouten werden niet gerekend en extra tijd.

    > Eigenlijk de dingen waar de kinderen recht op hebben op

    > school. Nu op het voortgezet mag ik ook niet mopperen, er is

    > een dyslexiepas voor de leerlingen met dyslexie en er is

    > r.t.. Op de pas staat precies bij welk vak hij recht heeft op

    > extra tijd etc.

    > Problemen waar je tegen aan loopt is dat de intelligentie

    > vaak onderschat wordt, onze zoon maakte vaak “domme” foutjes

    > in rekenen omdat hij de “verhaaltjessommen” (zoals hij ze

    > noemde) niet goed las. Of vragen van andere vakken niet goed

    > begreep, maar met een mondelinge overhoring ging het altijd

    > goed. Zelfvertrouwen is ook zo iets. Heeft lang geduurd voor

    > hij het had, en ook over zijn dyslexie durfde te vertellen.

    > Vaak is er onbegrip, ook door medeleerlingen, snappen niet

    > waarom hij/zij mondeling mag, of meer tijd krijgt. En zo

    > kunnen we nog wel even doorgaan.

    > Ik hoop dat je er iets aan hebt,

    > gr. Yo