Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Over of blijven zitten?

  • neeltje leemburg

    beste makers en lezers van deze site,

    mijn dochter is bijna 8 en begin dit schooljaar dyslectisch bevonden.( Getest op ons aandringen we vermoeden het al half groep 3.)Hier wil ik nu even niet op ingaan , dan wordt het te lang, maar waar ik nu tegen aanloop is dat ze niet meekomt met rekenen in groep 4 en dat we net het advies hebben gekregen haar het jaar over te laten doen.Ze is niet heel slecht vooral erg langzaam met rekenen wat komt door de moeizame automatisering. Ook spellen gaat goed ,als ze gericht leert thuis schrijft, ze bij de overhoring van 20 woordjes zon 17/18 foutloos op. Wanneer ze daarna een verhaaltje gaat schrijven met dezelfde woorden schrijft ze ze weer geheel fonetisch. Dit maakt dat ze het volgende jaar ernstige problemen voorzien omdat er dan juist ook veel schrijvende vakken gaan komen. Het liefst laat ik haar doorgaan omdat ze juist heel erg geinterreseerd is in dit soor t dingen,als biologie en wat er in de wereld gebeurt. Bovendien leest ze geheel tegen de verwachtieng in heel erg goed ( zelfs beter dan gemiddeld) en kan ze ook de gelezen tekst goed onthouden. Ons dilemma is groot; haar opnieuw goep 4 laten doen, die volgend jaar 36 leerlingen bevat (wordt gedeeltelijk opgesplitst) met de kans dat ze het rekenen beter automatiseert (ze kan wel goed de tafels onthouden maar er niet goed mee werken) of juist indut omdat ze alles al eens heeft gehad en ze het type is; liever “lui”dan moe. Niet negatief bedoeld, maar een echte doorzetter is het gewoon niet. Ik zou graag hier reacties op willen hebben. En misschien is er wel iemand die dit herkent, ik ben heel benieuwd en alvast bedankt,

    neeltje.

  • Monique Haeke

    Hai Neeltje,

    Ik heb zelf een dochter van 8 jaar en heb gisteren na een orethopedagogisch onderzoek gehoord dat ze waarschijnlijk dyslectisch is. Ze kreeg een onderzoek dat eigenlijk gericht was op dyspraxie, het kan ook een combinatie zijn van die beide. Ze doet nu groep 3 over en ja het gaat nu goed met haar. Gisteren is ook gezegd als ze de juiste begeleiding op school krijgt met een goede uitleg zodat het voor haar duidelijk wordt dan moet ze het gaan redden. Mijn dochte rheeft ook problemen met rekenen en vooral de zogenaamde beeldsommen. Verder heeft ze veel last van omkeringen met getallen en letters. Deels herken ik je verhaal wel en het is zo moeilijk om die keuze te maken wel of geen jaar overdoen. Ik ben blij dat we wel besloten hebben om haar groep 3 over te laten doen. Ze heeft nu wat meer zelfvertrouwen gekregen en het gaat nu allemaal wat gemakkelijker die druk is weg. Ja ik denk dat je naar je dochter moet kijken wat voor haar de beste keuze is want als een kind op haar tenen moet lopen is ook niet goed. Heb je er verder met school over gehad en wat is hun mening?

    Monique