Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraagje voor kinderen met dyslexie

  • Kathy

    Hallo iedereen,

    Ik ben Kathy en studeer orthopedagogie aan de Universiteit in Gent (België).

    Samen met nog 2 meisjes van mijn jaar, maken we een boekje voor kinderen met dyslexie.

    We willen er graag in heel begrijpelijke taal inzetten wat dyslexie juist is. Misschien kunnen jullie ons helpen?

    Kunnen jullie ons eens vertellen in jullie eigen woorden wat dyslexie is? of hoe je ouders of iemand anders het jullie hebben uitgelegd?

    Alvast bedankt! en de moed niet opgeven, met veel oefenen wordt dyslexie beter!

  • wieke

    hallo Kathy,

    ik heb geen dyslexie, maar ik heb wel een vraagje. Ik doe mijn profielwerkstuk over de behandeling van Dyslexie en mijn vraag is op wat voor manier orthopedagogen bij kunnen dragen aan het behanelen van dyslexie. Zou je mij daaroer misschien iets kunnen mailen, of weet je misschien adressen waar ik informatie kan aanvragen?

    alvast bedankt en succes met je boekje,

    wieke

  • fijka

    hallo ik las net je stukje we zijn al een par maanden verder maar als je nog met je boek bezig bent kun je dan ook niet wat schrijven over dyscalculie dit valt ook onder dyslexie en er zijn maar weinig mensen hiervan op de hoogte omdat het nog zo pril in de kinderschoenen staat het zal voor heel veel kinderen een verademing zijn als ze eindelijk ook eens serieus genomen worden mijn dochter heeft het ook en wij moeten er echt voor vechten voor een klein beetje begrip

  • Steffanie

    Ik heb sinds kort pas dyslexie terwijl ik al 14 jaar bent.

    Toe ik het te horen kreeg hebben ze mij het zo uitgelegd:

    Het is een probleem waardoor je niet echt goed kan lezen, schrijven en letters ( zoals de v/f en b/d ) door elkaar haalt. Dit komt omdat je linker en rechter hersens niet goed samen werken met elkaar en daar door is het moeilijker om goed te schrijven en te lezen!

    meer weet ik er niet van!

    Kathy schreef:

    >

    > Hallo iedereen,

    >

    > Ik ben Kathy en studeer orthopedagogie aan de Universiteit in

    > Gent (België).

    > Samen met nog 2 meisjes van mijn jaar, maken we een boekje

    > voor kinderen met dyslexie.

    >

    > We willen er graag in heel begrijpelijke taal inzetten wat

    > dyslexie juist is. Misschien kunnen jullie ons helpen?

    >

    > Kunnen jullie ons eens vertellen in jullie eigen woorden wat

    > dyslexie is? of hoe je ouders of iemand anders het jullie

    > hebben uitgelegd?

    >

    > Alvast bedankt! en de moed niet opgeven, met veel oefenen

    > wordt dyslexie beter!

  • Anneloes

    Hoi Kathy,

    Ik heb dyslexie en wil je er best wat over verertellen, maar dan doe ik het wel over mijn eigen soort dyslexie.

    ik heb erg veel moeite met spelling met dt dus je kunt bij mij wel vaak wat spellings fouten onddekken.ik heb ook moeite met leze

    het alsof mij letters de dansen

    lijkt bij de over pagina .

    dat is natuurlijk heel vervelent,

    maar er zijn ook kinderen waar het zo is:

    lijkthetjouwfijnalsjeelkedagzozoumoetenlezen?

    veel kinderen met dyslexie gaan ook vaak radent lezen dat heb ik heel vaak dan staat er een zin met een hussel woord bijvoorbeeld op school hebben ze een nieuwe eothrie. ik kan ook niet netjes schrijven, darom doe ik op school ales op de computter.

    maar dyslexie is een automatiserings probleem.

    je kunt je hersens vergelijken met een laden kastje.

    als je iets leert bijvoorbeeld 7x3=21 gaat er een laatje open in dat kastje en gaat dan weer dicht. bij jou als (je de som weer moet gebruiken) gaat het laatje open en weet je meteen weer dat het 21 is. maar iemand met dyslexie moet het eerst heel vaak te zien en te horen krijgen voor hij zij het weer weet. je kunt dus zeggen dat het laatje niet open gaat.

    ik ben nu zelf 12 en ken de tafels van 4 t/m 9 nog niet ik heb daar voor op school een tafel kaart.

    groetjes Anneloes

    P.S je moet maar kijken of je de info gebruikt

  • marlies reimink

    dyslexie is dat je woorden moeilijk vind om van letters woorden te maken en van lettergrepen woorden te maken en net andersom je schrijft ook heel vaak dingen verkeerd. en als je het na kijkt lees je er soms ook nog weer over heel dat is het ergst. ik zit op een school waar ze er wel veel aan doen. ze hebben bij ons op school een special programma op de computer er voor dan leer je van je eigen fouten

  • rooz

    hoi leuke informatie over jezelf!