Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Graag antwoorden, bedankt!!!

  • Tamara

    Voor mijn profielwerkstuk over dyslexie ben ik op zoek naar dyslectici van alle leeftijden die mij willen helpen door antwoord te geven op de vragen van dit interview. Bij de antwoorden graag je naam en leeftijd en eventueel je klas en soort school vermelden. Hartelijk bedankt!!

    Wat betekent de vorm van dyslexie die jij hebt, voor jou in de praktijk?

    Wanneer en hoe ontdekte je dat je dyslexie hebt?

    Hoe reageerde je omgeving?

    Welke opleiding doe je nu?

    Wordt de opleiding voor jou aangepast, krijg je extra aandacht en/of andere opdrachten dan de overige leerlingen?

    Heb je last (gehad) van faalangst door dyslexie?

    Heb je een behandeling ondergaan, bijvoorbeeld door een logopedist?

  • Marlo

    Ik heet marlo gillhaus Ik ben 17 jaar en ik doe spw4 het 2de jaar.

    Wat betekent de vorm van dyslexie die jij hebt, voor jou in de praktijk?

    Wanneer en hoe ontdekte je dat je dyslexie hebt?

    Ik bleef in groep 4 van de basisschool zitten ik had erg moeite met rekenen en ik draaide cijfers om en kon dingen niet onthouden en ik leerde heel moeilijk en traag lezen. Toen ben ik getoets op dislexie.

    Hoe reageerde je omgeving?

    Mijn fam en vrienden weten het allemaal en niemand staad dan dus ook raar te kijken als ik dingen fout schrijf of dingen verkeerd formuleer.

    Welke opleiding doe je nu?

    Ik zit nu in het 2de jaar van de oplijding spw4 sociaal padagogisch werk.

    Ik heb het erg naar mijn zin en alles gaat hier goed.

    Wordt de opleiding voor jou aangepast, krijg je extra aandacht en/of andere opdrachten dan de overige leerlingen?

    Ik krijg bij alle toetsen extra toets tijd en vergrote versie verder word er vaak met mij samen met lerearen doorgenomen wat belangrijke onderwerpen zijn voor de toets.

    Heb je last (gehad) van faalangst door dyslexie?

    Ja ik heb faalangst trainingen gehad op de middelbaren school dit hielp me wel erg.

    Heb je een behandeling ondergaan, bijvoorbeeld door een logopedist?

    Nee maar…

    Ik heb een lange tijd bijles gehad in taal en rekenen hier moest ik als klein meisje dan naar toe ongeveer 2x in de week. Verder had ik dus vaalangst trainingen. En ik heb nu 1x in de week bijles engels want de taalen zijn een ramp.

    Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt meer vragen zijn altijd welkom.

    GRoetjes Marlo

  • marlies ruissen

    -Dyslexie betekend voor mijn zoon dat hij veel moeite heeft met zijn lees taal ontwikkeling.Ondertiteling volgen op de t.v is ook erg moeilijk.Sinds ruim 3 jaar volgd mijn

    zoon speciaal onderwijs.

    -In de derde klas van de basisschool kwam zijn leerstoornis aan het licht

    -De omgeving heeft er nooit een probleem van gemaakt, en hij zelf ook niet.

    -Op het speciaalonderwijs zijn ze heel gericht met zijn

    dyslexie bezig

  • eveline brink

    Wat betekent de vorm van dyslexie die jij hebt, voor jou in de praktijk?

    IKKE HEB EEN GROTE VORM VAN DYSLEXIE

    ikke lees super langzaam echt twee keer zo langzaam als iedereen.

    daardoor moet ik langer over mijn huiswerk doen en dus heb ik minder vrije tijd!

    ikke snap teksten ook niet in alle talen en vormen.

    Wanneer en hoe ontdekte je dat je dyslexie hebt?

    het zit in mijn familie en mijn broers hadden t ook dus mijn moeder dacht dat ik ook dyslexie ben. Dus in groep 3 heb ik allemaal testen gedaan en oefeningen waaruit bleek dat ik het was

    Hoe reageerde je omgeving?

    iedereen is ermee bekend wie het niet weet vertel ik het en dan houden ze daar wel rekening mee. ze zien me niet als iemand anders aan.

    Welke opleiding doe je nu?

    ik zit nu in 4 VWO en heb t profiel N&T

    ikke ben wel goed in natuurkunde en al die vakken waardoor ik toch op antheneum kan blijven zitten. Alle talen zijn bij mij 5 of 6 en alle andere vakken 7 of hoger!

    Wordt de opleiding voor jou aangepast, krijg je extra aandacht en/of andere opdrachten dan de overige leerlingen?

    ikke heb vroeger bijles NL gehad waar ik echt veel aan heb gehad!

    toen heb ik in de brugklas ook nl bijles gehad en nu heb ik nog steeds engels bijles!

    ikke mag alle proefwerken langer aan doen en ook alles so's. Ik mag luistertoetsen 2 keer horen enzo.

    en als ik iets vraag regelen ze dat dan ook voor mij

    met engels krijg ik andere woordjes om dat ik nogal een kleine woordenschat heb

    Heb je last (gehad) van faalangst door dyslexie?

    nee, mijn broers zijn mijn voorbeeld en die hebben de spits afgebeten. Mijn moeder weet er alles van en zorgt ervoor dat alle leraren er ook vanaaf weten

    Heb je een behandeling ondergaan, bijvoorbeeld door een logopedist?

    nee dat nog niet. Ikke heb alleen heel veel bijlessen gevolgt zelf in de vakanties!

    Eveline Brink

    Heerlen, sintermeerten in L4C

    en ik ben bijna 16 (nog 14 dagen!!)