Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraag: dyslexie bij kleuter?

  • Annemieke

    Wat voor een moeilijkheden heeft een kleuter met dyslexie?

    Als alle letters op een papier geschreven staan kan iemand met dyslexie ze dan wel of niet uit elkaar houden? Ons zoontje (5) kan nl.cijfers wel (na veel oefenen) uit elkaar houden als hij ze samen ziet bv. op een telefoon. Kan dit dyslexie zijn?

  • Karin

    Annemieke

    Je kunt op de basis school van je kind vragen of ze in groep 2 de FIK-2 test willen afnemen.

    Dit is een test waarin bekeken wordt of er een mogelijke aanleg voor dyslextie bij het kind aanwezig is.

    Reden voor een dergelijke test zijn o.a.:

    -aanwezigheid van dyslextie in de familie.

    -moeite met rijmen, en versjes

    -moeite met klank herkenning

    -moete met hakken en plakken.

    -moete met onthouden van namen.

    -moeite met het herhalen van een reeks willekeurige woorden

    kortom opvallende automatiseringsproblemen bij een kind met een verder normale ontwikkeling in combinatie met erfelijke factor.

    Mocht uit een dergelijke test komen dat er een verhoogde kans is om in groep 3/4 dyslexie problemen te krijgen dan kan met ingang groep 3 gelijk extra aandacht gegeven worden.

    Op die manier kun je proberen de achterstand die een dyslectisch kind, bijna onvermijdelijk, op zijn groep krijgt zo klein mogelijk te houden.

    Succes,

    Karin

  • CAROLINE

    IK BEN OP ZOEK NAAR CONKRETE AANWIJZINGEN OD GEDRAGINGEN WAARAAN IK DE EVENTUELE AANWEZIGHEID VAN DYSLEXIE KAN HERKENNEN BIJ MIJN 5 JARIGE KLEUTER, ?

  • CAROLINE

    waar kan ik meer informatie vinden over vroegtijdige onderkenning van dyslexie ?

  • Ingrig evers

    Dag Moeder

    bij mijn kleuter merkte ik het al heel snel. Andere kinderen hadden meer werkjes ECHT AF en bij mijn kind waren het er maar drie velletjes en NIET AF.

    laat je geen onzin verkopen van; dit kind is nog zo jong OF hij/zij moet nog verder rijpen. Klets koek als jij denkt dat hij/zij dyslexie heeft GA ER ZELF ACHTERAAN.

    Als je het zelf niet doet dan blij je achter de feiten aan lopen.

    EEN MOEDER MET ERVAARING…..CAROLINE schreef:

    >

    > IK BEN OP ZOEK NAAR CONKRETE AANWIJZINGEN OD GEDRAGINGEN

    > WAARAAN IK DE EVENTUELE AANWEZIGHEID VAN DYSLEXIE KAN

    > HERKENNEN BIJ MIJN 5 JARIGE KLEUTER, ?

  • jeanette

    Hallo ik had een vraagje over dyslexie ik heb een dochtertje van 6 jaar wordt 7 jaar in april 3 weken geleden ben ik door haar juf aangesproken over mijn dochtertje ze kreeg haar rapport ze zit nu in groep 3 en de school maakte zich zorgen om mijn dochtertje omdat ze vreselijk traag is met lezen en woorden die ze gespeld heeft terug te plakken wat zou ik daar aan kunnen doen ze krijg nu bijles maar kan hier verder nog iets mee dat het voor mij allemaal iets duidelijker wordt ik hoop wat op deze mail te horen alvast bedankt jeanetteIngrig evers schreef:

    >

    > Dag Moeder

    > bij mijn kleuter merkte ik het al heel snel. Andere kinderen

    > hadden meer werkjes ECHT AF en bij mijn kind waren het er

    > maar drie velletjes en NIET AF.

    > laat je geen onzin verkopen van; dit kind is nog zo jong OF

    > hij/zij moet nog verder rijpen. Klets koek als jij denkt dat

    > hij/zij dyslexie heeft GA ER ZELF ACHTERAAN.

    > Als je het zelf niet doet dan blij je achter de feiten aan

    > lopen.

    > EEN MOEDER MET ERVAARING…..CAROLINE schreef:

    > >

    > > IK BEN OP ZOEK NAAR CONKRETE AANWIJZINGEN OD GEDRAGINGEN

    > > WAARAAN IK DE EVENTUELE AANWEZIGHEID VAN DYSLEXIE KAN

    > > HERKENNEN BIJ MIJN 5 JARIGE KLEUTER, ?