Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vragen over Methode de Haan

  • Linda

    Hoi Anja,

    Ik deel het lesje altijd als volgt in (ik hou het eigenlijk vrij eentonig, omdat ik merk dat dat bij mijn zoon het beste werkt):

    * opzeggen van het alfabet (dat ik uitgeprint heb, en aan de muur heb hangen)\

    * woordsommen (ca 10-15 woorden)

    * leeslesje

    * 1 regel dictee

    De regel dictee mag in het begin nog niet. Je moet eerst een aantal leeslesjes hebben doorgewerkt, voordat je met schrijven mag beginnen.

    Verder signaleer ik de kleinste dingen bij Hr. de Haan. Je krijgt dan een “regel” die je uit kunt printen en weer op kunt hangen. Als mijn zoon dan weer diezelfde “fout” maakt, verwijs ik iedere keer naar de betreffende regel. Een voorbeeldje (wat bij jou allicht ook zal spelen): de verwisseling van de b & d. Ik heb hiervoor a b c d uitgeprint met boven de b een 2 en boven de d een 4. Elke keer als hij de b&d verwisselde, verwees ik dan naar de regel. Op een gegeven moment merk je, dat ze - in geval van twijfel over b of d - zelf houvast zoeken aan het briefje. Ook het “De Haan” alfabet bevat handige dingen. Zo leer ik mijn zoon dat aai-ooi-oei-ui-ei eindigen op een i, en meer van dat soort dingen waar hij houvast aan heeft.

    Als je verder nog vragen hebt hoor ik het wel he? Laat anders eens weten hoe jij de lesjes indeelt, wellicht breng jij mij ook weer op ideeen.

    Groetjes en heel veel succes toegewenst.

    Linda

  • Anja

    20-04-2004

    Hoi Linda,

    Dankjewel voor de uitleg van jou lesje.

    Over dat eentonige van jou lesje, geld ook voor mij.

    Ik denk namelijk door het steeds weer herhalen en door het éénvoudige nemen ze het makelijker op, en worden de letters steeds meer herkend.

    Mijn lesjes zien er vaak zo uit:

    * Het alfabeth laat ik mijn dochter zelf in kaartjes op tafel leggen. En laat het haar ook een paar keer op zeggen.

    * Dan maak ik een paar woordsommen met haar. ( met de kaartjes en soms laat ik het haar in een schrift opschrijven).

    * Dan lezen we een paar leeslesjes .( ongeveer een lesje of 3).

    * En als we dan nog tijd overhebben maakt ze nog een paar zindiktee's.

    Nou heb ik vandaag ook Menr. de Haan gebeld en deze gaf mij nog een leuk lesje op. n.l. Van een lang woord moet zij andere en zo veel mogelijk woordjes maken.

    Heb ik nog niet met haar gedaan, maar het lijkt mij wel een leuke oefening.

    Mischien is dit ook wel iets voor jou zoon?

    Groetjes, Anja

    En laat nog eens iets van je horen.

  • Linda

    Hoi Anja,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik werk met 2 letterdozen. In de linker letterdoos liggen de medeklinkers, in de rechter letterdoos de klinkers. Het alfabet heb ik uitgeprint en opgehangen. Het voordeel van het splitsen van de klinkers en medeklinkers vond ik dat mijn zoon heel snel het verschil tussen links en rechts leerde (had hij voorheen altijd moeite mee) en ook het verschil tussen medeklinkers en klinkers.

    Verder heb ik de indeling van de lesjes een klein beetje verandert. In plaats van het lezen van 1 lesje, lezen we nu 7 minuten. Het eerste lesje kies ik uit, de rest mag mijn zoon zelf uitkiezen. Vind hij erg leuk, zeker als ik hem op het laatst een beetje “opjaag” door te zeggen dat hij extra snel moet lezen omdat de tijd bijna om is. Dan blijkt dat hij eigenlijk veel sneller kan lezen.

    Hoe gaat het bij jouw dochter eigenlijk met rekenen? Heeft ze daar ook problemen mee? En bij welk lesje ben je ondertussen?

    Nou tot de volgende keer! En laat jij ook weer van je horen?!?!?!?

    Groetjes,

    Linda

  • Anja

    21-04-2004

    Hoi Linda,

    Eerst even een vraag over jou letter dozen, heb jij zelf deze dozen gekocht, of heb jij ze van school geleend? Ik ben namelijk op zoek naar (liefst 2 ) letterdozen.

    Weet jij misschien waar deze te koop zijn?

    Ik werk namelijk met zelf gemaakte kaartjes en met zo'n letterdoos lijkt mij het makelijker werken.

    Wat betreft het rekenen met, mijn dochter gaat het wel !!!!!!!!

    Als ik namelijk vraag hoe het gaat, gaat het altijd goed !!!!

    Maar hier is zij ook geen ster.

    Maar ik denk dat nu ook weer het onzerkere , net als vorig jaar deze tijd, weer een rol begint te spelen.

    En wat betreft met welk lesje we zijn; wij zijn nu met leeslesje 5, 6, en 7 bezich. Alleen ging het vandaag wat minder, omdat zij erg moe was.

    Tot Mails, Anja

  • marrise vroonhof

    Hallo

    Even een korte reactie. Zelf hebben we 2 kinderen die dyslectiesch zijn.

    De oudste is nu 13 jaar en zit inmiddels op de middelbare school. hij is in groep 7 officieel getest op school . Toen hij in groep 5 zat zijn we begonnen met methode de Haan. Ik heb het idee dat hij hier veel baat bij heeft gehad. Als hij gericht nadenkt kan hij redelijk foutloos schrijven, gaat het snel en in het klad dan komen de fouten weer tevoorschijn. Onze dochter is in groep 4 getest en is ook dyslectisch. Het was een hele strijd om haar al getest te krijgen op school en extra aandacht te vragen. bij haar ben ik eerder begonnen met de Haan. Ook het

    leren lezen volgens zijn methode en ik vind dat ze hier ook baat bi j heeft gehad.

    Ik vind deze methode voor de kinderen goed te doen (15 min. per dag).

    Voor de ouders is het intensiever omdat je je in de manier van de methode moet verdiepen en iedere keer verder in moet verdiepen. ook is het van belang dat de school van je kind achter de methode kan staan Letters worden met alfabet klanken benoemd bij methode de Haan en op school gebruiken ze vaak de spraakklanken (oh, ah tegen enkele letters) In samanwerking met school is de methode voor het kind beter te volgen.

    Ik zou zeker met methode de Haan beginnen, wij zijn in ieder geval heel positief alhoewel ik moet toegeven dat ik nu even de moed niet meer kan op brengen om hier iedere dg mee bezig te zijn. Het vraagt enige doorzettingsvermogen om goed met de methode bezig te zijn maar de resultaten zijn positief. Ik zal zeker open kaart met shool spelen en zeggen waar je thuis mee bezig bent. Misschien is hetmogelijk dat je dochter bij r.t. ook via deze methode geholpen wordt of dat ze haar met iets anders kunnen begeleiden. wil de school niet meewerken aan methode de Haan dan kun je het beste stoppen met r.t.. Wij hebben dat probleem nooit ervaren

    Succes ermee

  • Sylvia Koets

    Hallo Iedereen,

    Methode de Haan ??? zegt mij niks. Mijn dochter heb ik zelf laten testen op dyslexie. Naar een voor haar erg zwaar onderzoek is gebleken dat zij dyslexie heeft en ook dyscullie. Ben nu allerlei informatie aan het verzamelen om een zo'n helder mogelijk beeld van te krijgen. Ook wil ik goed kijken hoe ik het verder aanpakken moet en hoe ik haar begeleiden kan. Mijn dochter is erg onzeker geworden en heeft erg veel faalangst. De logepedist zit met tranen in haar ogen wanneer zij met haar oefent en ik ook.Wat is dat confronterend om te zien dat je kind zo'n faalangst heeft op gebouwd. Ik zelf heb ook dyslexie nu ik haar zie weet ik dat voor 100% zeker.Maar zou graag meer willen weten over deze methode en nog meer informatie is welkom.

    Vriendelijke groeten Sylvia

  • Linda

    Hoi,

    Info over de methode vind je op de volgende pagina:

    www.methodedehaan.nl

    Men heeft intussen ook een methode ontwikkelt voor het rekenen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, omdat ik er nog maar net mee ben begonnen.

    Groetjes,

    Linda

  • Sylvia Koets

    Bedankt ,

    Bedankt alvast aan ieder die zo snel al hebben gereageerd. Vraagje nog weet een van jullie of het verstandig is om haar in een grote klas te laten. De klas telt nu 31 kinderen en volgend jaar komen er 5 bij. School zelf zegt dat dit geen probleem is maar in die klas zitten er dan 5 leerlingen bij die“problemen”hebben. Wat is verstandig zelf ben ik door mijn dyslexie laag geschoold gebleven en daarna een opleiding gedaan die ik zelf echt leuk vond en dat leert makkelijker. Nederlands is altijd net een 6 gebleven maar toch heb ik zo mijn mbo gehaalt. Voor haar hoop ik met hulp dat ze makkelijker en leuker naar school gaat.

    Groetjes Sylvia

  • Linda

    Hoi,

    Ik heb geen idee of het nadelig werkt. Zoals je weet heb ik voor Methode de Haan gekozen en dan heb je de school in feite niet meer nodig voor extra begeleiding. RT werkt nl. tegen, dus hoe minder intensieve aandacht, hoe beter (wat lezen betreft in ieder geval).

    Groetjes,

    Linda

  • Anja

    3-6-2004

    Hoi,

    Wat betreft methoden de Haan, wat inderdaad een fijt is, is dat je als ouder ontzettend doorzettings vermogen moet hebben.

    Want soms zou je die boeken het liefst de vuilnisbak in gooien !!!!!!!!!

    Maar nu groep 4 voor mijn dochter in aantocht is, geeft het mij toch weer moet om hard door te gaan om haar dan toch in die avi 2 te krijgen.

    Het gaat dan ook op het moment heel goed met haar met het lezen, en nu zie je ook die vooruitgang. En dat geeft je dan weer dat zetje om door te gaan.

    Vandaag hebben we dan ook het bericht gekregen voor een test op school.

    En aan de ene kant ben ik dan ook wel blij, en aan de andere kant ben ik ook wel erg bang. Hoe zou ze het doen en wat komt er voor resultaat uit ?

    Hoe moet ik haar hier op voorbereiden, en hoe ga ik het haar vertellen ?

    Want ze is dan op zo'n moment zo onzeker zoals de meeste dislexie kinderen.

    Hoe hebben jullie dat ervaren en hoe zijn jullie met jullie kinderen mee om gegaan?

    Graag zie ik jullie ervaring tegemoet.

    En wat betreft Methoden de Haan, mijn dochter is er in ieder geval een stuk zekerder van geworden. En dan hebben ze al een deel overwonnen.

    groetjes Anja