op mijn school zit een jongen die heefd ook dyslexie en hij is de populaiste.
dus schaam je nergers voorYo schreef:
>
> Hoi Nicki,
> Dit zal per school verschillen. Zelf hebben we een positieve
> ervaring maar ik ken ook droevige andere verhalen. Gelukkig
> wordt er steeds meer aandacht aan besteed, maar vaak moet je
> toch nog veel zelf aangeven en regelen. Onze zoon heeft extra
> r.t. gekregen, mocht, na ons verzoek, ook mondeling zijn
> repeties doen (niet alles maar wel waar hij veel moeite mee
> had). Spelfouten werden niet gerekend en extra tijd.
> Eigenlijk de dingen waar de kinderen recht op hebben op
> school. Nu op het voortgezet mag ik ook niet mopperen, er is
> een dyslexiepas voor de leerlingen met dyslexie en er is
> r.t.. Op de pas staat precies bij welk vak hij recht heeft op
> extra tijd etc.
> Problemen waar je tegen aan loopt is dat de intelligentie
> vaak onderschat wordt, onze zoon maakte vaak “domme” foutjes
> in rekenen omdat hij de “verhaaltjessommen” (zoals hij ze
> noemde) niet goed las. Of vragen van andere vakken niet goed
> begreep, maar met een mondelinge overhoring ging het altijd
> goed. Zelfvertrouwen is ook zo iets. Heeft lang geduurd voor
> hij het had, en ook over zijn dyslexie durfde te vertellen.
> Vaak is er onbegrip, ook door medeleerlingen, snappen niet
> waarom hij/zij mondeling mag, of meer tijd krijgt. En zo
> kunnen we nog wel even doorgaan.
> Ik hoop dat je er iets aan hebt,
> gr. Yo