beste makers en lezers van deze site,
mijn dochter is bijna 8 en begin dit schooljaar dyslectisch bevonden.( Getest op ons aandringen we vermoeden het al half groep 3.)Hier wil ik nu even niet op ingaan , dan wordt het te lang, maar waar ik nu tegen aanloop is dat ze niet meekomt met rekenen in groep 4 en dat we net het advies hebben gekregen haar het jaar over te laten doen.Ze is niet heel slecht vooral erg langzaam met rekenen wat komt door de moeizame automatisering. Ook spellen gaat goed ,als ze gericht leert thuis schrijft, ze bij de overhoring van 20 woordjes zon 17/18 foutloos op. Wanneer ze daarna een verhaaltje gaat schrijven met dezelfde woorden schrijft ze ze weer geheel fonetisch. Dit maakt dat ze het volgende jaar ernstige problemen voorzien omdat er dan juist ook veel schrijvende vakken gaan komen. Het liefst laat ik haar doorgaan omdat ze juist heel erg geinterreseerd is in dit soor t dingen,als biologie en wat er in de wereld gebeurt. Bovendien leest ze geheel tegen de verwachtieng in heel erg goed ( zelfs beter dan gemiddeld) en kan ze ook de gelezen tekst goed onthouden. Ons dilemma is groot; haar opnieuw goep 4 laten doen, die volgend jaar 36 leerlingen bevat (wordt gedeeltelijk opgesplitst) met de kans dat ze het rekenen beter automatiseert (ze kan wel goed de tafels onthouden maar er niet goed mee werken) of juist indut omdat ze alles al eens heeft gehad en ze het type is; liever “lui”dan moe. Niet negatief bedoeld, maar een echte doorzetter is het gewoon niet. Ik zou graag hier reacties op willen hebben. En misschien is er wel iemand die dit herkent, ik ben heel benieuwd en alvast bedankt,
neeltje.