Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dyslexie bij bilschuivers

  • piet hein

    Zijn er mensen die me kunnen vertellen of er aangetoond is dat kinderen die niet kruipen maar bilschuivers zijn ook een verhoogde kans hebben op dyslexie?

    P goossens

  • jolein

    ik ben ook een bil schuiver geweest

    en ook woord blind

  • Piet Hein

    Jolein,

    Dank voor je antwoord. Wij horen wisselende berichten over het verband tussen bilschuiven en woordblindheid. Heb jij hier ooit een bevredigend antwoord over gehad. Wij hebben twee kinderen (van 1 en 3) die allebei bil hebben geschoven. We vragen ons af of er inderdaad een vreband is.

    Alvast dank.

    Groet,

    Piet Hein

  • jonneke koudstaal

    Bij het bibsschuiven is het zo dat er hersenverbindingen niet tot stand komen, die bij het reguliere kruipen geactiveerd worden. De gebieden waar deze verbindingen naar toe lopen, zijn belangrijk voor het combineren van wat je ziet en wat je hoort. Daardoor kunnen kinderen later met lezen problemen krijgen, omdat je daarbij een woord tegelijkertijd hoort en ziet. Ik ben zelf BSM therapeute , een therapie waarbij je hersenen stimuleert door motorische oefeningen, en kom vaak kinderen tegen die dit probleem hebben, het hoeft echter niet altijd fout te gaan. Het is wel zo, dat een kind wat op zijn bibs schuift dat doet omdat er in de regel tijdens zwangerschap of bevalling een beklemming is opgetreden in de nekregio, en kruipen is dan te pijnlijk. Hiervoor kan een osteopaat hulp bieden.

    Vriendelijk groet Jonneke

  • sandra

    hai! Onze dochter van 6 was ook een “billenschuifster”. Maar zij is niet dyslectisch.

    Groetjes, Sandra

  • Yoni

    ik schoof vroeger ook op mijn billen. ik ben nu vijftien en doe drie vwo.

    ik leerde vrij laat lopen, maar praten was geen probleem. fietsen duurde ook iets langer, maar zwemmen dan weer niet(vond ik heel leuk) ik heb soms het probleem dat ik letters vergeet of met mijn gedachten al bij het volgende woord of de volgende lettergreep ben en dat er dan letters omgedraaid of woorden/lettergrepen omgedraaid staan. Ik doe er redelijk lang over om woordjes te leren, maar ik onthoud ze wel goed. talen zijn in het algemeen geen probleem; duits en frans zijn mijn beste vakken, alleen engels, daar heb ik best wel moeite mee.

    verder heb ik nog enkele kenmerken van dyslexie, o.a. dat mijn ouders twijfelden of ik nu links of rechtshandig(ik ben rechts) was en mijn motoriek is niet zo goed. Ik ben slecht in balspelen. En ik heb een hekel aan dikke boeken. In de vakanties lees ik heel veel, maar nooit echt dikke boeken, daar had ik al een hekel aan toen ik in groep 3 zat. Kan het zo zijn dat ik dyslexie heb? overigens vind ik het niet raar als dat nooit ontdekt is, want ik haal goede cijfers op school en ik heb geen problemen met de talen, alleen dat van die letters dan(zie boven) en mijn leestempo en schrijftempo zijn gezien mijn intelligentie relatief laag en mijn handschrift is zo veranderlijk als het weer(ik weet niet hoe dat kan)

  • simone

    hoi heb een zoon van 7 bilschuiver geweest heeft nog geen kenmerken van dyslexie maar kon pas laat lopen wel snel praten ook zwemmen was geen probleem maar fietsen dus wel mijn dochter van 9 is wel dylecties maar heeft een heel goed motoriek kon al lopen met 1 jaar maar was iets later met praten dus je ziet wel het heeft weinig met elkaar te maken denk ik.